Duurzame steden van de toekomst

Geschreven op 12 augustus 2019

In grote Vlaamse steden zoals Gent en Antwerpen met prachtige, historische kernen, horen in principe geen auto’s thuis. Toch maakte koning auto na de oorlog een enorme opmars en werden stadskernen steeds drukker bevolkt, veranderden authentieke pleinen in parkings en moest groen wijken voor horden ronkende vierwielers. De laatste jaren is er echter een duidelijk voelbare tegenwind om steden weer autovrij te krijgen. Er komen duurzamere mobiliteitsplannen op tafel waardoor Koning Auto steeds vaker moet wijken voor elektrische alternatieven, voetgangerszones en fietsstraten.

Groen Kwartier Home

Als projectontwikkelaar en stadskernvernieuwer voelen we deze verschuiving en denken we mee na over een toekomstgerichte, alternatieve mobiliteitsaanpak. Elektrische laadpalen, fietsbergingen en deelauto’s zijn slechts enkele aspecten die steeds vaker worden ingezet in nieuwe woonprojecten. Autovrije zones worden de norm en een pioniersproject bij uitstek is ’t Groen Kwartier in Antwerpen.

’t Groen Kwartier – Adieu, koning auto.

De nieuwe buurt ‘t Groen Kwartier is volledig autovrij. Dit hebben we bewust zo gedaan om de ziel van de hospitaalsite niet te raken en de rust op het prachtige binnenplein te behouden. Ronkende motoren en uitlaatgassen vind je er dus niet, wel wandelaars, lopers, fietsers en spelende kinderen.  Het is een oase van groen geworden waar rust en levenskwaliteit centraal staan. Bewoners kunnen hun wagen ondergronds parkeren. De ingang van de parkeergarage bevindt zich in de omliggende straten.

Sites zoals ’t Groen Kwartier worden ook overzees hoog aan geprijsd. Het prestigieuze, Britse magazine “The Economist” noemde deze nieuwe buurt onlangs nog het kroonjuweel van Antwerpen in het post-autotijdperk waarin we stilaan worden ondergedompeld.

The post-automotive jewel in Antwerp’s crown is the Groen Kwartier, an entirely carless neighbourhood built around the site of a former hospital.

Uit recent onderzoek blijkt verder ook dat auto’s bannen in ’t Groen Kwartier niet enkel leidde tot meer rust in de buurt maar ook effectief tot een opvallend betere luchtkwaliteit dan in de drukkere omgevingen van de grootstad. 

De laagste NO2-concentraties werden opgetekend in verkeersluwe oases in de binnenstad, zoals het stadspark en de zoo, en het verkeersvrije Groen Kwartier (voormalig militair hospitaal) in Berchem.

Meerwaarde voor mens en omgeving

Autoluwe woonprojecten creëren een absolute meerwaarde voor mens en omgeving. Dit is waar wij als projectontwikkelaar voor staan en naar streven. Projecten zoals Leanderhof in Zwevegem, De Nieuwe Dokken in Gent en Handbogenhof in Lier bannen auto’s naar de ondergrondse parkeerplekken waardoor er bovengronds telkens meer vrije ruimte ontstaat voor groene parken, rustige voetgangerszones of zelfs een collectieve moestuin. Als creators of triple-A places maken we van elk project een plaats met een verhaal dat klaar is voor het wonen van de toekomst. 


Bronnen:

https://www.economist.com/europe/2019/08/01/streets-ahead

https://ringland.be/academie/curieuzeneuzen/de-resultaten/

Gerelateerd project